Livsovergang med fokus på den gode overgang til Børnehaven

Tryghed er vigtigt når barnet starter i børnehaven

Livsovergange kendetegnes ved, at den indebærer væsentlige forandringer i barnets liv, fordi barnets identitet, relationer og rolle ændres.

Tryghed i disse overgange bliver derfor væsentligt for det enkelte barn.

Barnet oplever tryghed når det fornemmer voksne omkring sig der er trygge og rolige ved overgangen, barnet oplever tryghed når det har fået mulighed for at blive præsenteret for de kommende rammer det snart skal være en del af. Barnet oplever tryghed når de møder forudsigelighed, genkendelighed og ro. Tre faktorer vi i Møllehuset har stort fokus på i vort samarbejde med jer forældre.

Brobygning der støtter og hjælper barnet i overgangen

Tryghed giver ro til udvikling og skaber gode rammer for trivsel.

Farvel til det kendte i dagplejen kræver støtte, forståelse og indsigt.

I børnehaven er meget nyt og anderledes. Forskning peger på, at læringsmiljøet i dagtilbuddet har stor betydning for hvordan børnene klarer sig senere i livet.

Relationen mellem voksen og barn er den vigtigste enkeltstående faktor for børns udvikling, trivsel og læring. På den baggrund bliver det af afgørende betydning, at dagplejere og pædagoger samarbejder om at bygge bro mellem det kendte og det nye.

Alt sammen for at skabe tryghed for barnet, samt bygge videre på de kompetencer barnet allerede har erhvervet sig i dagplejen eller børnehuset.

Ingen giver slip før en anden tager over, kalder vi dette gode samarbejde.